Údržba navijáků

Rybářské tipy 03.01.2017  |  od Josef Jehlička

Každý rybářský naviják si zaslouží ohleduplné zacházení a občasnou kontrolu. Nejméně jednou za sezónu bychom ho měli vyčistit a promazat, bude na něj potom stoprocentní spolehnutí, navíc pravidelnou údržbou výrazně prodloužíme jeho životnost. Pokud se vyskytnou problémy v průběhu sezóny, pochopitelně nebudeme údržbu zbytečně odkládat a riskovat ztrátu trofejní ryby nebo nevratné poškození této drahocenné součásti rybářské výbavy.

Nejvíce jsou mechanicky namáhány vláčecí a muškařské navijáky, které navinou a odvinou za den celé kilometry vlasce nebo šňůry, ovšem ani další navijáky nijak "nezahálejí", ať už se jedná o plavanou nebo položenou. Pokud se o naviják budeme dobře starat, bude dlouho a bez problémů sloužit, přitom moc času nám tahle údržba nezabere a kapsu také nezatíží. Jak tedy péči o naviják provádět?

Pouzdro nebo ochranný kryt má určitě smysl

Chránit naviják před znečištěním i odřením nebo jiným mechanickým poškozením se rozhodně vyplatí. Necháváme-li naviják na prutu, měli bychom používat vhodný přepravní obal, do kterého můžeme uložit hotovou sestavenou udici a při transportu nedojde k poškození nedbalostí, pádem nebo prostě nešťastnou náhodou. V žádném případě bychom však neměli na delší dobu ukládat do jakéhokoli obalu naviják mokrý nebo silně znečištěný. Pokud zjistíme problémy v chodu navíjení nebo nepravidelně fungující brzdu, je opravdu nejvyšší čas na kontrolu a údržbu, každý odklad na později by mohl znamenat větší poškození. Když naviják po skončení lovu snímáme, měli bychom ho před uložením do obalu osušit a zběžně zkontrolovat, jistota je prostě jistota. Látkové obaly jsou levné, ovšem naviják ochrání před prachem, ne už tak před vlhkostí nebo dokonce pádem. Oblíbené obaly z neoprénu, opatřené většinou suchým zipem, jsou praktické, poskytují větší ochranu a pokud naviják nevkládáme do pouzdra mokrý, poslouží velmi dobře, stejně jako kufříky s jednotlivými přihrádkami.

Nevědomky vyrábíme brusnou pastu

I do toho nejlepšího navijáku se nějaká nečistota dostane, když se potom prach nebo dokonce písek spojí v soukolí navijáku s vazelínou, kterou jsou pohyblivé součásti ošetřeny, vznikne skutečně jemná brusná pasta. Ta po delším používání postupně zlikviduje kuličky, válečky nebo plošky ložisek, začne opracovávat nežádoucím způsobem ozubené převody a škodí všude, kam se dostane. Je pravdou, že mnohé špičkové navijáky vydrží i několik let bez problému sloužit, ale jednou to přijde a potom si už jen zbytečně říkáme to tradiční "kdybych to aspoň po skončení sezóny vyčistil nebo odnesl do servisu...". Jistě, není problém najít někoho, kdo se čištění, seřizování a údržbě navijáků věnuje profesionálně, ale taková legrace přece jen něco stojí, navíc obnáší balení navijáku, cestu na poštu, prostě mnozí si naviják udržují raději sami. On to totiž zase takový problém není a přes zimu si jistě chvilku najdeme...

Co budeme potřebovat?

Pro vnější "kosmetickou" údržbu a drobné opravy škrábanců dobře poslouží i lak na nehty ve správném odstínu, jinak totiž takové místo začne časem reznout a to jistě nechceme. Ovšem podívejme se spíš na údržbu "uvnitř" navijáku. Vždy bychom měli postupovat pomalu a s rozmyslem, pokud nemáme k dispozici návod nebo servisní knížku, raději si detaily soukolí, uložení ložisek, táhel a dalších "hejblátek" před rozebráním průběžně fotografujme. Rozebrat naviják totiž bývá mnohem snadnější než ho zase správně složit. A každá součástka má svůj účel a smysl, takže pokud nám něco nakonec zbude, asi nebude funkčnost stoprocentní a můžeme si postup zopakovat. Po ruce bychom měli mít několik šroubováků v různých velikostech, velmi často jsou při konstrukci navijáků použity křížové šrouby. Ovšem setkat se můžeme i s malými imbusy, vždy používejme originální nářadí, při improvizaci bychom mohli hlavičky šroubů poškodit. Pro první očištění poslouží štěteček, vysavač raději nechme ve skříni, pokud by se nám nešťastnou náhodou podařilo vysát některou z drobných, volně umístěných součástek, je dost malá pravděpodobnost, že ji ve vaku vysavače najdeme, navíc to je zatraceně nepříjemná a otravná práce. Staré mazivo i vazelínu můžeme odstranit speciálními prostředky nebo použijeme technický benzín, případně petrolej. Na odmaštění a vyčištění mechaniky i převodů rozhodně nebudeme používat tak agresivní prostředky, jako jsou ředidla a odstraňovače nátěrů.

Kde mazat a kde rozhodně ne

Brzdový mechanismus můžeme opatrně vyčistit, ovšem ne do každého se dostaneme, součásti brzdy ale nebudeme mazat ani omylem, funkčnost bychom tím totiž částečně nebo zcela vyrušili. Zapouzdřená ložiska je lépe jen zvenčí otřít a nechat na pokoji, zvýšenou pozornost naopak budeme věnovat honě namáhané rolničce, pokud je vydřená, raději bychom ji měli včas vyměnit, aby nepoškozovala vlasec nebo šňůru. Do ložisek a na ozubené převody použijeme vazelínu, nejlépe nějakou opravdu kvalitní a spíš řídkou, aby nezačínala tuhnout už při teplotách kolem nuly. Na překlápěč, rolničku a kličku se velice dobře hodí i olej, hlavně před jeho aplikací důkladně odstraníme výše zmíněnou "brusnou pastu" a ztvrdlé zbytky maziva.

A máme hotovo

Po kompletaci samozřejmě navijákem chvilku točíme, abychom zkontrolovali správný chod, vyzkoušíme brzdové systémy i zarážku zpětného chodu, překlápěč, současně se pohybem všech součástek správně roznese po převodech a ložiscích i vazelína. Když člověk rozebere, vyčistí a zase znovu zkompletuje naviják, je to takový malý triumf zručnosti nad technikou, vždyť toho byl před chvílí plný stůl a teď je všechno zase na svém místě! Pokud se v chodu objevuje nějaká nepravidelnost nebo cítíme odpor, měli bychom naviják raději znovu rozebrat a součástky i jejich umístění překontrolovat, mohli jsme nějakou nečistotu přehlédnout nebo některou součástku vložit špatně, to není žádná ostuda, vždyť to zase neděláme tak často.

Pokud naviják dostává opravdu pořádně zabrat

Muškařské a vláčecí navijáky si při vyšší frekvenci vycházek určitě zaslouží údržbu častěji, než jen jednou do roka, mysleme na to. Když se vrátíme z lovu a navijáky ve vidličkách byly vystaveny silnému dešti, mohou občas odražené kapky zanést do jemného soukolí písek a hlínu, po takovém výletě rozhodně alespoň základní údržbu proveďme hned. A co se lovu na moři týče, běžným navijákům slaná voda vůbec nesvědčí, ale ani ty se speciální úpravou bychom neměli jen tak odložit, důkladné vymytí a následné vysušení je to nejmenší, co pro zachování jejich funkčnosti můžeme udělat. Když se budeme o své navijáky pořádně a svědomitě starat, nenechají nás prostě nikdy na holičkách.

 

Oblíbené značky

všechny značky