Pokud hledáte ideální naviják s bojovou brzdou, určitě vám přijde vhod tento článek, kde rozebíráme všechny přednosti a radíme jak neprohloupit při koupi.
Nad tím, zda skutečně využijeme a opravdu potřebujeme bojovou brzdu se dá dlouze spekulovat, ovšem pokud jste už vyzkoušeli její přednosti, určitě se tohoto řešení zastanete. Pro lov na přívlač, položenou i na plavanou totiž znamená pohotovou a jednoduchou možnost, jak změnit krátkodobě nastavení odporu brzdy bez toho, abychom změnili její původní nastavení.
Brzdný účinek je výrazný podle toho, nakolik páčku nebo jezdce bojové brzdy vychýlíme, výhodou je i to, že můžeme tah regulovat plynule oběma směry, lze tedy brzdnou sílu nejen zvýšit, ale i snížit.
Bojová brzda se používá jako doplňkové řešení u smekacích navijáků se zadní brzdou a většinou využívá brzdové lamely základního systému, takže naviják nepřibývá na hmotnosti ani zbytečně není zabudován další brzdový systém.
Navijáky s bojovou brzdou jsou většinou označeny mezinárodně používanou značkou v angličtině - "Fightin´ Drag". Pro vláčení se toto řešení používá především u navijáků, které patří do kategorie lehkých a středních, najdeme je ale i u opravdu důkladných navijáků, určených pro lov kapitálních ryb. Díky snadné přístupnosti bojovou brzdu použijeme okamžitě, aniž bychom přemýšleli nad původním nastavením, k němuž se po zvládnutí kritické situace chceme zpravidla vrátit, postačí prostě páčku uvolnit do původní středové polohy.
Navijáky s bojovou brzdou umožňují díky celkové koncepci velmi snadnou výměnu cívek, což je dáno základním řešením se zadní brzdou, z něhož tento model vychází. To bývá občas problémem u navijáku s brzdou umístěnou vepředu, kdy při výměně nebo nechtěném uvolnění cívky může dojít v vypadnutí součástí či vniknutí nečistot do mechanismu navijáku. A i ty nejdrobnější nečistoty (prach, písek, tráva) následně vytvářejí s mazivem "brusnou pastu", která postupně poškozuje mechanické díly na styčných plochách, navíc vznik šedavé tuhé hmoty postupně ztěžuje chod navijáku, což je také velmi nežádoucí.
Údržba se nijak výrazně neliší od ostatních smekacích navijáků, všem je rozhodně zapotřebí věnovat odpovídající péči. Za to se nám odvděčí dlouhodobou životností i spolehlivým a plynulým chodem.
Rozhodneme-li se ke koupi navijáku s bojovou brzdou, určitě si nejprve pečlivě prohlédněme nabídku nejrůznějších výrobců. Navijáky jsou v různém provedení co se týče designu, tvaru i hloubky cívky, některé jsou uzpůsobeny k jednoduchému přenastavení pro levou ruku.
Dbejme na dostupnost náhradních cívek; pokud jsou již součástí dodávky, berme to jako bonus, který se promítá i do ceny navijáku.
K navijáku by měla patřit i vhodná krabička nebo raději pouzdro, velmi dobře se osvědčují pouzdra z neoprénu, která jsou odolná proti vlhkosti a současně naviják ochrání do určité míry i proti mechanickému poškození nebo poškrábání.
Po lovu bychom naviják vždy měli vysušit, určitě k tomu ale nejsou vhodné silné zdroje tepla, při položení na topné těleso by mohlo dojít k poškození vlasce, šňůry i samotného navijáku. Šikovným řešením pro transport již sestaveného prutu s nasazeným navijákem je pouzdro s integrovanou kapsou pro naviják.
V zadní části nebo u vývodu kličky je většinou situována vypínatelná zarážka zpětného chodu, která brání nechtěnému odvinutí a zamotání vlasce při náhodném pohybu kličkou vzad, současně ale při vypnutí funkce umožní uvolnit požadovaný kus vlasce nebo šňůry bez povolování a opětovného utahování brzdy nebo zvedání překlápěče. Ovšem zmíněná páčka je umístěna nad navijákem, před nožkou. Je snadno dostupná ukazováčkem nebo prostředníčkem, ke čemu ale vlastně slouží? Jedná se o šikovnou pomocnou bojovou brzdu, kterou využijeme především v případě, že potřebujeme krátkodobě zvýšit odpor a přitom prut držíme oběma rukama nebo v té druhé máme například podběrák. Kdy k takovým situacím dochází? Pokud se ryba najednou nečekaně rozjede směrem do vázky a je třeba ji za každou cenu obrátit nebo změnit směr jejího úniku navedením do strany, k čemuž v takové situaci poslouží nejlépe právě zvýšení odporu brzdy. Stejně tak při podebírání ryby, kdy potřebujeme tah na chvilku zvýšit, ale nechceme riskovat utažení brzdy, protože bychom ji už v případě silného posledního odporu ryby nemuseli stihnout povolit včas. Moc šikovná pomůcka, především pro milovníky střední a těžší přívlače, nenabízí však snížení brzdného tahu.
Z dalších přínosů bychom kromě rychlé změny brzdné síly měli určitě vyzdvihnout i zachování původního nastavení zadní brzdy a snadnou, rychlou výměnu cívek, kterou oceníme především u vody, kdy v případě, že chceme změnit sílu vlasce nebo rybolovnou techniku: Postačí mít s sebou několik cívek s vlasci a šňůrami různých průměrů, odpadá nošení dalších kompletních navijáků. Je však nutno přiznat, že využití lamel původní zadní brzdy nedává bojové brzdě maximální sílu (což ale možná lze považovat spíš za přínos, zatažení brzdy úplně "natvrdo" by nejspíš mohlo znamenat častější ztrátu ryby), navíc u levnějších modelů někdy bojová brzda nefunguje úplně plynule.
Ovšem pokud sáhneme po některém ze značkových modelů osvědčených výrobců (a nemusí to být ten úplně nejdražší), je efekt bojové brzdy velmi dobrý a v některých situacích nám skutečně hodně pomůže. Pro chytání těch nejmenších ryb sice bojovou brzdu nevyužijeme, ale co kdyby mezi nimi přišla nějaká z kategorie těch trofejních? Potom budeme za bojovou brzdu víc než vděční. Při feederovám chytání, kdy lovíme i velké ryby na slabé vlasce a citlivé pruty s jemnou špičkou také mnozí rybáři nedají na bojovou brzdu dopustit.