Pokud hledáte ideální naviják s volnoběžnou brzdou (baitrunner), určitě vám přijde vhod tento nákup, kde rozebíráme všechny přednosti a radíme jak neprohloupit při koupi.
Jedná se o velmi populární typ navijáku, na který je třeba si zvyknout, ale mnozí bez něj později už prostě "nedají ani ránu". Umožňuje nezávislé a velmi citlivé nastavení klidové i brzdové polohy, nejčastěji je používán při lovu na položenou a na feeder, kde jeho přednosti můžeme naplno využít.
Občas dochází mezi rybáři k mírnému zmatku a nejasnostem mezi pojmy volnoběžná brzda a podobně znějícím označením bojová brzda. Jedná se však o dva zcela odlišné principy, podívejme se tedy zevrubně na baitrunner neboli volnoběžnou brzdu. Jedná se o konstrukční řešení navijáku, u nějž jsou použity vlastně hned dva zcela nezávislé brzdové systémy. Proč tomu tak je? Vcelku není rozhodující, kde jsou umístěny ovládací prvky, záleží hlavně na principu fungování celého systému.
● Prvním systémem je běžná zdolávací brzda, shodnou s tou, kterou známe z ostatních typů smekacích navijáků. Nastavíme ji podle typu prutu, použité nástrahy, vlasce a místních podmínek ještě před nahozením, následně ji budeme využívat od záseku do ukončení souboje s rybou. Pochopitelně i v průběhu lovu a zdolávání ji můžeme kdykoli podle potřeby povolit nebo přitáhnout, jak jsme zvyklí u běžných smekacích navijáků.
● Na druhý brzdový systém (to je vlastně ta opravdická volnoběžná brzda) přepneme po nahození nástrahy a vypnutí vlasce nebo šňůry. Volnoběžnou brzdu si totiž můžeme nastavit nezávisle na zdolávací brzdě pro odlišný tah, od prakticky nulového odporu až po tah, při kterém sice dojde k zaseknutí háčku do rybího pysku, ale ryba nám následně neodtáhne celý prut z vidliček nebo ze stojanu do vody. S uchvácenou nástrahou tak ryba může bez nejmenšího podezření odjet o kousek dál a tam ji teprve v klidu pozřít (což určitě dobře znají lovci candátů nebo úhořů), při nastavení většího odporu dojde při rychlém úniku ryby s nástrahou k samovolném záseku, což využijí zejména lovci kaprů. Tady je právě velká výhoda tohoto inovativního řešení, po nahození totiž už rovnou sklopíme a naviják je připraven k záseku, aniž bychom potřebovali ten sice krátký (ale občas velice potřebný) okamžik na jeho sklopení (nebo dotažení brzdy) před zaseknutím. Je to mnohem jednodušší a praktičtější řešení než dříve používané nasazení klipu, zabraňujícího samovolnému uvolnění nebo spadávání smyček vlasce či šňůry z cívky.
Při odvíjení vlasce pod minimálním tahem pochopitelně signalizátor nebo čihátko reaguje, máme tedy možnost zvolit si pro zásek ten nejvhodnější okamžik podle vlastního rozvážení. Pro okamžitý zásek v tomto případě stačí nepatrně pootočit kličkou nebo přepnout příslušnou páčku na těle navijáku, čímž je okamžitě zapnuta předem nastavená zdolávací brzda, odpadá přitahování brzdy i manipulace s překlápěčem. Jakmile rybáři tenhle jednoduchý postup přejde do krve, zvykne si na něj a bude ho provádět zcela automaticky. Popis asi zní složitěji, než je tomu v reálu, ale skutečně se jedná o skvělý brzdový systém, s nímž budou naše záseky mnohem efektivnější.
Mezi rybáři je i poměrně vysoké procento leváků, kteří to občas s náčiním mívají trochu komplikovanější. Stejně jako u ostatních smekacích navijáků bychom si v takovém případě při výběru měli ověřit, zda je možné i nastavení pro levou ruku (jednoduchou montáží kličky na druhou stranu těla navijáku), na krabici s navijákem i na stránkách výrobce bývá tento detail uveden. Pokud tomu tak není, rozhodně si to předem ověřme.
Rozhodně bychom (stejně jako u všech ostatních typů navijáků) neměli podceňovat pravidelné čištění a mazání svých navijáků, je to krok k prodloužení životnosti této důležité součásti vybavení a současně záruka spolehlivého fungování v každé situaci. Jakmile se u navijáku začnou projevovat nepravidelnosti, cvakání nebo jiné problémy při navíjení, je asi nejvhodnějším řešením obrátit se na odborný servis. Můžeme také o vyčištění i promazání provést sami, to už záleží na naší zručnosti a trpělivosti.
Při rozebírání navijáku (i když máme k dispozici schéma od výrobce) se vyplatí před rozebráním a v jeho průběhu pořídit fotografickou dokumentaci, při finální kompletaci může být občas k nezaplacení. Včasnou výměnou poškozeného dílu předejdeme dalším poškozením, ke kterým by mohlo při jejich zanedbání dojít.
Samozřejmostí by měl být i odpovídající obal nebo pouzdro na naviják, případně použijeme obal na prut s integrovanou ochrannou kapsou na naviják. V takovém případě nemusíme vždy po ukončení lovu celou sestavu rozebírat, ušetříme si tak drahocenný čas. Pečlivá údržba a občasná kontrola mnoho času nezabere, přitom se rozhodně vyplatí. Baitrunner je spolehlivý pomocník při lovu na krátkou vzdálenost, na střední odhoz i při lovu na velkých vodách, kde využijeme především navijáky tohoto typu s velkou cívkou.
Někteří rybáři v obavách z přetržení vlasce při souboji s rybou povolují zdolávací brzdu až zbytečně moc, to ale může mít nakonec spíš negativní dopad. Pokud totiž ryba při výpadu vytáhne bez většího odporu z navijáku větší množství vlasce a následně provede prudký obrat, může dojít i přes zvednutí špičky prutu k výraznému snížení tahu a háček, který je již po déletrvajícím zdolávání trochu uvolněný, vcelku snadno z rybí tlamky vypadne.
Navíc zdolávání se zbytečně povolenou brzdou má i vliv na neúměrné prodloužení doby zdolávání, což následně vede k většímu stresování ryby. Potom může dojít k úhynu často i trofejních kusů, se kterými si rybář s povolenou brzdou souboj až zbytečně dlouho "užívá". Odpor brzdy by tedy měl být co nejlépe přizpůsoben velikosti ryb i místním podmínkám, v místech s vázkami a dalšími závadami se také určitě budeme snažit zdolávání omezit na co nejmenší prostor a nejkratší čas.